Opcje widoku
Deklaracja dostępności
Reset

Wyprawa Pamięci MONTE CASSINO 2024 - relacja

W dniach 13-23 maja harcerze z 6 DH „Wszędobylska”, podobnie jak tysiące harcerzy z całej Polski, wzięli udział w Wyprawie Pamięci z okazji 80. Rocznicy bitwy o Monte Cassino. To wydarzenie było długo wyczekiwanym punktem w naszych kalendarzach. Kulminacyjnym momentem był udział w uroczystościach na Monte Cassino, ale mieliśmy też możliwość zwiedzenia najciekawszych miejsc we Włoszech…

13/14 maja

Po długiej podróży autokarem z Myśliborza, dotarliśmy do pięknej Wenecji. To miasto zbudowane na pięknych wyspach, pociętych kanałami. Znajduje się tam wiele wąskich, malowniczych uliczek. Podobał nam się też przejazd tramwajem wodnym – vaporetto. Niestety, nie udało nam się przepłynąć gondolą, trzeba będzie więc jeszcze tam kiedyś wrócić…

W Wenecji zwiedziliśmy też Plac św. Marka, na którym zjedliśmy smaczne lody.

15 maja

Po Wenecji przejechaliśmy do południowej części Włoch, a dokładniej Neapolu. To duże miasto, położone w cieniu czynnego wulkanu – Wezuwiusza. Na obrzeżach Neapolu zwiedziliśmy rezerwat archeologiczny POMPEJE, czyli ruiny miasta, niemal 2000 lat temu pogrzebanego przez wybuch wulkanu. Po zwiedzaniu Pompejów dotarliśmy do campingu, gdzie oprócz wygodnych łóżek, czekały na nas drzewka obsypane owocami pomarańczy. Z tych, które już dojrzały i spadły (czasem, z naszą pomocą) wyciskaliśmy własnoręcznie sok… Było słodko!

16 – 17 maja

Po kilku dniach zwiedzania Włoch przystąpiliśmy do rywalizacji z innymi drużynami harcerskimi w ramach Rajdu „HONKER”. Rajd odbywał się na wzgórzach wokół Monte Cassino, na których 80 lat wcześniej, od 13 do 18 maja 1944 r., rozegrała się bitwa. Mieliśmy w trakcie rajdu do wykonania ok. 30 zadań, które sprawdzały nasze umiejętności, zręczność i współpracę. Do pokonania między poszczególnymi zgrupowaniami było ponad 20 kilometrów! W górach!

Wśród zgrupowań, gdzie znajdowały się różne punkty z zadaniami, były: Pestki, Gardziel, Widmo, 575, 593 i inne. Były to nazwy związane z bitwą. Na rajdzie poznawaliśmy historię tego niezwykłego miejsca, a także dzieje 2 Korpusu Polskiego, dowodzonego przez gen. Władysława Andersa. Każdy etap rajdu przynosił nowe wyzwania i emocje. Najtrudniejszym zadaniem było szybkie (liczył się czas) przeczołganie się po ostrych skałach i żwirze, z pokonywaniem różnych przeszkód, w pełnym wyposażeniu żołnierskim. Rywalizowaliśmy też w takich konkurencjach, jak przenoszenie rannych na noszach, opatrywanie ran, strzelanie z broni pneumatycznej i ASG, bieganie, nawiązywanie łączności, budowa schronu „składaka”…

Chodząc wyznaczonymi trasami często spotykaliśmy pasące się na tym terenie krowy, które wchodziły nam w drogę, zostawiały na ścieżkach „miny”, a czasem dzwoniły w krzakach zawieszonymi na szyjach dzwonkami.

Udział w rajdzie, mimo trudu, dał nam dużo radości i satysfakcji. Najlepszym jego momentem było… ogłoszenie zwycięzców. Okazało się, że w kategorii harcerzy „młodszych” wygrała nasza drużyna – 6DH „Wszędobylska”. Okazaliśmy się niezwykle zgrani, pokonując najlepiej wszystkie trudności i wyzwania!

18 maja 2024

Trzeci dzień w okolicach miasteczka Cassino, to udział w uroczystościach na Cmentarzu wojennym polskich żołnierzy pod Monte Cassino. Cmentarz położony jest na zboczu wzgórza 593, na wprost murów słynnego klasztoru benedyktynów.

W oczekiwaniu na uroczystości, mieliśmy okazję poznać harcerzy z różnych zakątków Polski, którzy wspólnie zgromadzili się na polance przy cmentarzu. Była też możliwość obejrzenia na telebimie filmów na temat przebiegu bitwy i wspomnień jej uczestników, którzy żyją do dziś.

Podczas Mszy św. i oficjalnych państwowych uroczystości, z udziałem kombatantów oraz prezydentów Polski i Włoch, pełniliśmy wartę honorową przy grobach poległych żołnierzy 2. Korpusu. To niesamowite wrażenie i wielka odpowiedzialność, zwłaszcza, że w trakcie Mszy zza chmur wyjrzało słońce i zaczęło nas „dogrzewać” swymi promieniami.

Po uroczystościach udaliśmy się do Rzymu. Zjazd autokaru z Monte Cassino opóźnił się, z powodu licznych delegacji rządowych, więc do campingu pod Rzymem dotarliśmy przed 2 w nocy!

19 – 20 maja 2024

„Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu”, więc i nas tam doprowadziły. W niedzielę wzięliśmy udział w prowadzonej przez papieża Franciszka modlitwie „Anioł Pański” na Placu św. Piotra. Zwiedziliśmy watykańską Bazylikę św. Piotra, a następnie ruszyliśmy na zwiedzanie tego historycznego miasta. Zobaczyliśmy Panteon, pod którym zjedliśmy pyszną pizzę, odwiedziliśmy fontannę DiTrevi, schody hiszpańskie, a następnego dnia także zwiedziliśmy Colosseum i Forum Romanum, a także wiele innych pięknych miejsc.

21 maja 2024

To pierwszy dzień drogi powrotnej do domu. Po drodze zwiedziliśmy urokliwe miasteczko Asyż. Udało nam się wejść do bazyliki św. Klary (założycielki pierwszego zakonu żeńskiego – klarysek) oraz zwiedzić bazylikę św. Franciszka (założyciela zakonu franciszkanów i twórcy pierwszych „szopek bożonarodzeniowych”).

22 maja 2024

W drodze do Polski zatrzymaliśmy się na prawie cały dzień w Insbrucku, w Austrii. Jest to piękne miasto otoczone wokół wysokimi alpejskimi szczytami. Odwiedziliśmy tam najwyżej na świecie położony ogród zoologiczny Alpen ZOO, w którym zobaczyliśmy m.in. takie zwierzęta jak rysie, niedźwiedzie, wilki, a także wiele gatunków ptaków, ryb, gadów i płazów. Były też urocze owieczki, które mogliśmy nakarmić specjalnymi zbożami.

Po wizycie w ZOO i przerwie na zakupy w miasteczku, udaliśmy się na skocznię Bergisel, aby podziwiać piękne widoki. To jedna ze skoczni, na których odbywa się słynny „Turniej czterech skoczni”!

Z Insbrucka po południu ruszyliśmy już wprost do Myśliborza, gdzie dotarliśmy następnego dnia rano…

Udział w Wyprawie Pamięci i Rajdzie „HONKER” na Monte Cassino był niezapomnianym doświadczeniem, które wzmocniło więzi między nami – harcerzami i pozostawiło w sercach uczestników niesamowite wspomnienia. Dziękujemy wszystkim, którzy wsparli nas w organizacji i przygotowaniu do wyjazdu. Czuwaj!

Relację przygotowały druhny:

Ilość wyświetleń: 469
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej