Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

INNOWACJE PEDAGOGICZNE

INNOWACJE PEDAGOGICZNE


Od kilku lat w naszej szkole podejmujemy nowatorskie rozwiązania programowe w postaci innowacji pedagogicznych. Naszym celem jest poprawienie funkcjonowania szkoły i zwiększenie efektywności przeprowadzanego w niej nauczania. Działamy w zgodzie z kierunkami polityki oświatowej i w odpowiedzi na potrzeby uczniów naszej szkoły.

Najnowsza innowacja pedagogiczna w roku 2025/2026:
„System Punktowy z Matematyki dla Klasy 6.

Innowacja polega na zmianie systemu oceniania bieżącego.
Zamiast tradycyjnego oceniania w skali od 1 do 6, uczniowie otrzymują punkty, dzięki czemu dostają informację zwrotną odzwierciedlającą stopień znajomości danych zagadnień z dużą dokładnością.

Adresaci: uczniowie klasy 6.

Cele: 
- podniesienie poziomu kompetencji matematycznych uczniów,
- wzmocnienie ich wewnętrznej motywacji,
- skupienie uczniów na tym, czego się nauczyli, a nie na ocenach,
- skierowanie do uczniów i rodziców dokładnej, rzeczywistej informacji zwrotnej dotyczącej poziomu zdobytej wiedzy i umiejętności,
- eliminacja negatywnych skutków rywalizacji między uczniami,
- eliminacja porównywania przez uczniów i rodziców otrzymanych ocen,
- przejęcie przez uczniów odpowiedzialności za proces uczenia się,
- poczucie sensowności nauki i jej przydatności w życiu codziennym,
- uporządkowanie i większa kontrola procesu uczenia,
- podniesienie samooceny uczniów,
- lepsza współpraca uczniów z nauczycielem,
- podniesienie jakości pracy szkoły.

Opis innowacji: Ocenianie punktowe wyklucza jakiekolwiek wątpliwości co do wystawienia oceny, zarazem uczeń ma jasny
obraz swoich osiągnięć, wpływa motywująco na podejście uczniów do nauki. Uczniowie widząc nawet niewielki procentowy wzrost zdobytych punktów na sprawdzianie czy na kartkówce, odczuwają zadowolenie z włożonego wysiłku i chęć do podjęcia pracy w celu ponownego zdobycia lepszego wyniku. Uczniowie podnoszą poziom motywacji, małymi kroczkami dążą do coraz lepszych wyników i zaczynają wierzyć w osiągnięcie sukcesu. Zaczynają rozumieć, że nie uczą się dla ocen, lecz dla siebie – w celu zdobycia wiedzy i umiejętności, które będą wykorzystywać w życiu codziennym. Na koniec semestru oraz koniec roku szkolnego, na podstawie uzyskanej średniej procentowej zgodnej ze szkolnym systemem oceniania, uczniowie otrzymują oceny w skali od 1 do 6.

Spodziewane efekty:
- wzrost motywacji do samodzielnej nauki,
- wzrost wiedzy i umiejętności matematycznych,
- lepsze wyniki w nauce,
- lepsze wyniki na egzaminach zewnętrznych,
- zwiększenie szansy dostania się do wybranej szkoły ponadpodstawowej,
- wzrost poziomu zadowolenia,
- podniesienie jakości pracy szkoły i wzrost uzyskanych przez uczniów wyników na egzaminach zewnętrznych.

Autor innowacji: Dariusz Abratański


Innowacja pedagogiczna w roku 2024/2025:
Sprawne rączki”.

Ma ona na celu doskonalenie sprawności manualnych niezbędnych do przygotowania do nauki pisania.

Adresaci: uczniowie oddziału przedszkolnego z grupy 0b.

Cel główny: doskonalenie sprawności manualnych.
Podczas realizacji innowacji zostaną wprowadzone zajęcia w formie warsztatów, które będą zachęcać dzieci do samodzielności, ale również uczyć współpracy w grupie i wzmacniać wiarę we własne możliwości. 

Zakres działań obejmuje:
- ćwiczenia rozmachowe (m.in. rysowanie oburącz w powietrzu, rysowanie patykiem na piasku, odgadywanie zagdek ruchowych, pokrywanie dużysz płaszczyzn farbami, krążenia ramionami, rzucanie do celu, toczenie piłek),
- ćwiczenia kształtujące postawę dziecka (,,Winda", ,,Wycieraczki samochodowe", ,,Jazda na rowerze"),
- ćwiczenia usprawniające staw nadgarstkowy, dłonie i palce rąk (m.in. zabawy masami sensorycznymi, przewlekanie nitek, malowanie, wydzieranki, spacery paluszkowe, cięcie nożyczkami, wodzenie palcem i inne),
- ćwiczenia ułatwiające opanowanie prawidłowego chwytu i sposobu trzymania ołówka (m.in. zbieranie ziarenek, zabawy spinaczami do bielizny, pstrykanie folią bąbelkową, rozmowy paluszków),
- ćwiczenia relaksacyjne (ściskanie piłeczki, zabawy paluszkowe, zaciskanie pięści).

Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z zabaw rozwijających motorykę całego ciała. Dzięki nowym pomysłom zajęcia są kreatywne i nowoczesne. Działania te tworzą lepsze warunki w procesie przyswajania nowych wiadomości oraz rozwoju dzieci.

Autor innowacji: Anna Żurawska.


Innowacja pedagogiczna w roku 2023/2024:
Ortograficzne czwartki”.
Ortografía

Miała ona na celu szerzenie idei umiejętności poprawnego posługiwania się językiem ojczystym w piśmie.
Zachęciła uczniów do wyrabiania nawyków poprawności ortograficznej. Zajęcia odbywały się w ramach lekcji obowiązkowych - 2 godziny w każdy czwartek.

Adresaci: uczniowie klasy 2 B.

Cel główny: podniesienie poziomu umiejętności ortograficznych uczniów, co przyczyniło się do zwiększenia ich kompetencji językowych, poprawy jakości pisemnych prac domowych i klasowych, a także budowania pozytywnej postawy wobec nauki języka polskiego.

Zakres działań obejmował:
- zajęcia interaktywne
(gry dydaktyczne, utrwalające trudne słowa i zasady pisowni poprzez zabawę),
- ćwiczenia praktyczne na tablicy interkatywnej (prezentacje ćwiczeń ortograficznych, które skupiały się na poprawnym pisaniu słów, rozpoznawaniu błędów i poprawianiu ich),
- konkursy ortograficzne (mini-konkursy z nagrodami dla uczniów, którzy poprawnie napiszą najwięcej trudnych słów),
- ortograficzny kącik nauczania (w klasie zostało stworzone specjalne miejsce z materiałami dydaktycznymi, które uczniowie wykorzystywali podczas zajęć oraz w wolnym czasie),
- tworzenie własnych książeczek ortograficznych (uczniowie tworzyli zeszyty, w których zapisywali trudne słowa, zasady ortograficzne i przykłady),
- puzzle i krzyżówki (rozwiązywane indywidualnie i w grupach),
- rozmowy i dyskusje na temat zasad ortograficznych,
- nacisk na interaktywność, zabawę i praktyczne zastosowanie wiedzy.

Innowacja ta była odpowiedzią na potrzebę poprawy umiejętności ortograficznych uczniów, stanowiąc inicjatywę edukacyjną, która miała na celu uczynienie procesu nauki jęzka polskiego bardziej angażującym, interaktywnym i skutecznym. Projekt miał na celu podniesienie kompetencji językowych uczniów, ale również rozwijanie ich kreatywnoiści, samodzielności w nauce i umiejętności pracy w grupie.

Głowne efekty: rozwój kompetencji językowych, zaangażowanie uczniów w proces nauki, ukierunkowanie na samodzielne uczenie się.

Autor innowacji: Ewelina Duda.

 

Innowacja pedagogiczna w roku 2023/2024:
Słówko tygodnia”.

Innowacja była odpowiedzią na coraz częściej pojawiające się trudności związane z rozumieniem wypowiedzi czytanych i pisanych oraz brak różnorodności semantycznej komunikatów uczniów.
Zajęcia odbywały się w ramach zajęć obowiązkowych - jako element godziny lekcyjnej.

Adresaci:
 uczniowie klas 6a, 7a i 7b.

Cel główny: szerzenie idei wzbogacania słownictwa. Zachęcała i motywowała uczniów do uczenia się zagadnień z zakresu języka polskiego.

Zakres działań obejmował:
- cotygodniowe wprowadzanie ,,słówka tygodnia" i aktywności z nim związanych (objaśnianie, prezentacja graficzna - gazetka w pracowni),
- proponowanie sposobów używania słówka w mowie, piśmie,
- sprawdzanie znajomości znaczenia słowa,
- zapoznanie z definicją wskazanego wyrazu i proponowanie sposobów zastosowania w mowie i piśmie.

Głowne efekty: wzbogacenie słownictwa, motywacja do uczenia się zagadnień z zakresu języka polskiego, zaangażowanie w proces nauczania, zwiększenie sprawności w zakresie czytania i słuchania ze zrozumieniem, rozwinięcie aktywności uczniów w zakresie używania trudnych słów.

Autor: Irmina Żarska.
Osoba wprowadzająca innowację: Helena Juszczak.

 

Innowacja pedagogiczna w roku 2019/2020:
„Piątki bez plecaków.

Niniejsza innowacja umożliwiła uczniom w sposób bardziej kreatywny utrwalać wiedzę oraz doskonalać umiejętności, nie bazując na podręcznikach, a na przygotowanych kartach pacy, rozmowach, projektach i grach dydaktycznych.

Adresaci:
 uczniowie klasy 1a.

Cel główny: kreowanie postaw prospołecznych i proedukacyjnych u uczniów klasy pierwszej poprzez działania ukierunkowane na budowanie zainteresowań dziecka oraz poszerzania już aktualnie posiadanej wiedzy z zakresu funkcjonowania świata, w oparciu o naturalne potrzeby rozwojowe uczniów.

Zakres działań obejmował:
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego, uzupełniając ją i poszerzając. Zrealizacowano ok. 30 bloków tematycznych.

Głowne efekty:  rozwój kreatywności (zdobywanie wiedzy w sposób ciekawszy i efektywniejszy), integracja zespołu klasowego, wzrost samooceny, rozwój kompetencji społecznych, wzrost efektywnej pracy w grupie, możliwość sprawdzenia umiejętności w praktyce.
Uczniowie tej klasy osiągnęli najwyższe wyniki na sprawdzianie trzecioklasisty.

Innowacja była odpowiedzią na wysoki wynik diagnoz wstępnych przeprowadzonych w klasie, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukayjnym zawartym w podstawie programowej.

Autor: Katarzyna Szeligiewicz.

Data dodania: 2024-09-19 07:38:40
Data edycji: 2025-09-03 18:50:09
Ilość wyświetleń: 45144

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej