Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Tydzień profilaktyki w świetlicy 2024 r.

TYDZIEŃ PROFILAKTYKI W ŚWIETLICY 2024 r.

W listopadzie 2024 roku w świetlicy szkolnej zrealizowany został coroczny 
tydzień 
profilaktyki. Organizatorami tygodnia byli nauczyciele świetlicy, którzy na zajęciach,
we współpracy z pedagogiem, psychologiem oraz pielęgniarką szkolną poruszyli tematy
niezmiennie ważne w codzienności każdego ucznia.

CHOROBY ZAKAŹNE I PRAWIDŁOWA HIGIENA:
Wizyta szkolnej pielęgniarki, pani H. Lichoty, była okazją do przystępnego przekazania dzieciom
informacji na temat zdrowia. Głównym celem zajęć było nauczenie dzieci,
jak chronić się przed wirusami, z naciskiem na znaczenie odpowiedniej higieny.
Omówiono także zagrożenia związane z rozprzestrzenianiem się i przebiegiem chorób zakaźnych.
Podczas spotkania dzieci poznały metody zapobiegania infekcjom.
 

PROGRAM "HIGIENA NASZĄ TARCZĄ OCHRONNĄ":
Temat dnia był także okazją do realizacji programu "Higiena naszą tarczą ochronną", koordynowanego przez panią J. Ryszawą.
Program ma na celu promowanie profilaktyki zdrowotnej oraz kształtowanie nawyków higienicznych
w codzieności młodzieży. Szczególny nacisk położono na aspekty higieny osobistej, podzielonej na kilka kategorii, takich jak mycie rąk, dbałość o jamę ustną, wieczorna toaleta, pielęgnacja skóry, włosów i paznokci, a także znaczenie snu, wypoczynku, porządku w otoczeniu, zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. W trakcie zajęć zastosowano różnorodne metody aktywizujące, takie jak rozmowy, zagadki rymowane dotyczące higieny, karty pracy związane ze zdrowym stylem życia, rebusy i krzyżówki. Spotkania wzbogacono o pokaz filmu instruktażowego pt.: „Technika mycia rąk według WHO” oraz przeprowadzenie eksperymentu „Jak ważne jest mycie rąk MYDŁEM”.
 

WIRUSY - ZAJĘCIA PLASTYCZNE:
Na zajęciach plastycznych dzieci z klas 1-3 miały okazję zgłębić temat wirusów i chorób zakaźnych w sposób twórczy i kreatywny.
Zajęcia rozpoczęły się krótkim wprowadzeniem, w którym pani R. Szuszkiewicz opowiedziała o tym, czym są wirusy i jak wpływają
na nasze zdrowie. Dzieci z ciekawością słuchały i zadawały pytania, co pokazuje ich zainteresowanie tematem.
Następnie przyszedł czas na malowanie. Każde dziecko otrzymało kartkę oraz przybory plastyczne.
Zainspirowane opowieściami o wirusach, maluchy zaczęły tworzyć swoje wyobrażenia na ich temat.
Dzieci z zapałem i entuzjazmem malowały swoje wersje wirusów – niektóre z nich były okrągłe,
inne przypominały bardziej fantastyczne stwory z kolorowymi "wyrostkami".
 

ZDROWIE PSYCHICZNE:
Zajęcia na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży zostały zorganizowane przez szkolnego psychologa, panią A. Sobańską.
Podczas spotkań poruszono kwestie związane ze stresem, jego przyczynami oraz metodami radzenia sobie z nim.
Zaprezentowano film edukacyjny pt.: ,,Rodzaje stresu".
W kąciku zabaw, na dywanie, odbywały się sesje relaksacyjne, obejmujące ćwiczenia oddechowe,
gimnastykę oraz bajkoterapię, w ramach której odtworzono słuchowisko pt.: „Niebo”.
 

SPORT I ZDROWY STYL ŻYCIA:
Tego dnia zajęcia rozpoczęliśmy od gimnastyki, która miała na celu rozgrzanie ciała oraz wprowadzenie uczestników w sportowy nastrój. Prowadząca, pani M. Ostrowska-Jóźwiak, zaprezentowała różne ćwiczenia rozciągające i wzmacniające.
Dzieci chętnie brały udział w ćwiczeniach, starając się naśladować ruchy nauczycielki.
Po rozgrzewce przeszliśmy do losowania wyzwań sportowych. Każde dziecko otrzymało los,
w którym znajdowało się zadanie do wykonania, takie jak np.: przysiady, podskoki, pompki.
Uczestnicy z entuzjazmem podchodzili do swoich wyzwań, a ich zapał był zaraźliwy.
Dzieci kibicowały sobie nawzajem, co stworzyło wspaniałą atmosferę współpracy.

Na koniec zajęć odbył się krótki wykład na temat zdrowego stylu życia oraz piramidy żywienia.
Dzieci dzieliły się swoimi pomysłami na zdrowe przekąski i ulubione sporty, co pokazało, jak wiele wiedzą na ten temat.
Na podsumowanie dobrały się w grupy, by wykonać plakaty z piramidą żywienia.
 

UŻYWKI I UZALEŻNIENIA:
Spotkania z pedagogiem szkolnym, panią I. Śmierską, dotyczyły tematu profilaktyki uzależnień,
w tym papierosów, e-papierosów oraz innych substancji.
Uczniowie mieli okazję zapoznać się z zagrożeniami związanymi z tymi używkami oraz zrozumieć powody,
dla których niektórzy sięgają po nie, a także negatywne skutki ich stosowania.
W trakcie prelekcji pani pedagog odpowiadała na wiele pytań młodzieży, dotyczących uzależnienia od tytoniu.
Ponadto zaprezentowano filmy edukacyjne oraz rozdano profilaktyczne ulotki.
 

BEZPIECZEŃSTWO W SIECI:
W trakcie dyskusji na temat nowych mediów omówiliśmy zarówno ryzyka związane z
korzystaniem z Internetu, jak i pozytywne aspekty wykorzystania jego zasobów w codziennym życiu.
W pesymistycznej perspektywie dostrzega się głównie negatywne skutki, takie jak uzależnienie od Sieci, piractwo,
wciąganie do szkodliwych grup, grooming, dostęp do treści dla dorosłych, hejt w internecie oraz pogorszenie zdolności koncentracji.

Z kolei w optymistycznym ujęciu zwraca się uwagę na edukację online, ogromne zasoby wiedzy, możliwości twórcze, łatwiejszą komunikację i rozrywkę. Uczniowie mieli okazję rozwiązywać ciekawe zadania, w ramach których dopasowywali definicje do odpowiednich terminów, takich jak SPAM, netykieta, wirus, haker czy cookies. Wspólnie stworzyliśmy również 10 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.


PIERWSZA POMOC:
Pani E. Downarowicz wprowadziła dzieci w tematykę ewakuacji i pożaru.
Wszyscy uczestnicy z uwagą słuchali, jak ważne jest, by znać zasady postępowania w takich sytuacjach.
Wyjaśniła, jak rozpoznać sygnały alarmowe, a także jak bezpiecznie opuścić budynek.
Dzieci miały okazję zadawać pytania, co pozwoliło na wyjaśnienie wielu wątpliwości, a także na rozwinięcie dyskusji
na temat konieczności współpracy w grupie podczas ewakuacji.
Następnie przeszliśmy do części praktycznej – prezentacji apteczki.
Nauczycielka pokazała, jak używać bandaży, plastrów oraz innych podstawowych materiałów opatrunkowych.
Dzieci były bardzo zaangażowane i chętne do nauki – niektóre z nich próbowały nawet same wykonać
proste opatrunki na kolegach i koleżankach. 

 

Data dodania: 2024-12-18 18:24:13
Data edycji: 2024-12-18 18:44:52
Ilość wyświetleń: 82
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej