Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TYDZIEŃ PROFILAKTYKI W ŚWIETLICY

TYDZIEŃ PROFILAKTYKI W ŚWIETLICY

Wzorem ubiegłych lat, kolejny raz w Szkole Podstawowej nr 2 im. J. Kusocińskiego odbył się Tydzień Profilaktyki.

 

Dni po przerwie świątecznej upłynęły w naszej świetlicy pod hasłem profilaktyki agresji i przemocy, bezpieczeństwa w Sieci oraz promocji zdrowego stylu życia i odżywiania.

 

PRZEMOC, AGRESJA, UCZUCIA I EMOCJE:

W tym czasie uczniowie mieli możliwość bliżej poznać znaczenia empatii, zachowań agresywnych, zdefiniować pojęcia uczuć i emocji. Podopieczni świetlicy zostali zaproszeni do wspólnej dyskusji w kręgu, gdzie mogli porozmawiać o swoim samopoczuciu (z wykorzystaniem kolorowych naklejek - emotikonów), dokonać podziału na emocje pozytywne i trudne (w postaci zabawy - kalamburów i pudełkowych potworów). Kluczowym elementem zajęć było uświadomienie uczniom, że nie ma złych emocji, są tylko nieodpowiednie sposoby ich regulowania i odreagowywania. Podczas omawiania prezentacji multimedialnej, położony został nacisk na przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym. Świetliczaki dowiedziały się o wielu sposobach, które pomogą im rozładowywać napięcie emocjonalne bez wyrządzania krzywdy drugiemu człowiekowi. Przykładowymi metodami są: liczenie do 10, głębokie oddechy, odetchnięcie w zacisznym miejscu (np. w kąciku relaksacyjnym w świetlicy), przewidywanie konsekwencji zastosowania agresji, wyobrażanie sobie swoich ulubionych miejsc (np. plaży), słuchanie spokojnej muzyki, uprawianie sportu, rozmawianie z przyjacielem, skakanie. Dzieci miały okazję dowiedzieć się o klasyfikacji agresji na czynną i bierną oraz fizyczną i słowną. Nauczyły się rozpoznawać agresora i ofiarę agresji. Przybliżone zostały także informacje o formach pomocy, którą uczniowie mogą uzyskać w przypadku zetknięcia się z przejawami przemocy wśród rówieśników. Seans filmu edukacyjnego pt. ,,Skąd się biorą emocje?" uświadomił nam różnorodność teorii wyjaśniających, co leży u podstaw ludzkich emocji oraz jakie pełnią funkcje. Na podsumowanie dzieci otrzymały ulotki informacyjne ,,Sposoby na złość", ,,Po tym możesz poznać, że ktoś jest rozzłoszczony".

 

ZDROWY STYL ŻYCIA:

Kolejny dzień został poświęcony promocji zdrowia.

Edukacja zdrowotna jest przecież prawem każdego człowieka chronionym przez Konwencję o prawach dziecka.

Przeprowadzona została interesująca pogadanka dotycząca najważniejszych czynników wpływających na nasze zdrowie:

- prawidłowe odżywianie się,

- odpowiednia ilość snu,

- regularne badania,

- uprawianie sportu,

- unikanie używek,

- odpoczynek,

- higiena.

 

Uczniowie mieli okazję uzupełnić tematyczną mapę myśli treściami na temat zdrowego stylu życia (odżywania się, sportu, ilości snu, unikania niebezpiecznych zachowań, utrzymywania ciała i otoczenia w czystości).
W trakcie seansu filmu pt. ,,Piramida żywienia" poznaliśmy wszystkie

poziomy Piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Pozyskane informacje posłużyły uczniom do wykonania w grupach plakatów prezentujących piramidy żywienia. Przygotowane prace zostały wywieszone w naszej galerii świetlicowej.

Zajęcia zostały uzupełnione o ciekawe zadania utrwalające wiedzę - krzyżówki, rebusy, ćwiczenia obrazkowe.

 

BEZPIECZEŃSTWO W SIECI

Podczas omawiania tematu nowych mediów poruszyliśmy zarówno zagrożenia związane z użytkowaniem Sieci globalnej, jak i zwróciliśmy uwagę na przydatne aspekty wykorzystywania zasobów Internetu w życiu codziennym.
W nurcie pesymistycznym w istnieniu mediów upatruje się przede wszystkim negatywnych następstw: uzależnienie od Internetu, piractwo, wciąganie do destrukcyjnych grup, child grooming, treści przeznaczone dla osób dorosłych, hejt internetowy, pogorszenie zdolności koncentracji.

W nurcie optymistycznym mówi się o edukacji online, ogromnych zasobach wiedzy, możliwościach do działalności twórczej, ułatwionej komunikacji, rozrywce.
Uczniowie rozwiązywali interesujące zadania, podczas których dopasowywali definicje do odpowiednich pojęć (SPAM, netykieta, wirus, haker, cookies itd.). W nawiązaniu do wcześniejszejszych zajęć, świetliczaki uzupełniły karty pracy ,,Internet i moje emocje". Stworzyliśmy także wspólnie 10 zasad bezpiecznego Internetu.

 

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w obchody Tygodnia Profilaktyki. Niezastąpione wsparcie Pani Iriny pozwoliło naszym nowym uczniom na aktywne uczestniczenie w zajęciach. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji w galerii zdjęć.

Data dodania: 2022-04-25 12:49:49
Data edycji: 2022-04-25 13:10:28
Ilość wyświetleń: 905
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej