LOGOWANIE GOOGLE |
Zakup pomocy dydaktycznych do realizacji zadań w programie profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy wobec dzieci i młodzieży finansowanych z budżetu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Myśliborzu.
W roku 2021 rozpoczęto realizację działań profilaktycznych przy wsparciu GKRPA w Myśliborzu, prowadzonych przez pedagogów i psychologa szkolnego oraz nauczycieli wychowania fizycznego. Dzięki wsparciu z budżetu komisji wyposażono gabinety pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz doposażono zaplecze sportowe szkoły.
Zakupiono m.in.: 1 monitor interaktywny 55” do gabinetu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, laptop do gabinetu psychologa szkolnego, programy komputerowe terapeutyczne, gry i inne pomoce, a także ławki gimnastyczne, szczudła, siatki do tenisa stołowego, piłki lekarskie i materace gimnastyczne. Utworzono gabinet terapii i wyposażono go w siedziska, oświetlenie terapeutyczne.
Pozyskane wsparcie: 25 878 zł
Aby skutecznie i w sposób atrakcyjny dla uczniów zrealizować „Program działań profilaktycznych w zakresie sportu i rekreacji wśród dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych, zakupiono m. in.:
- 6 ławek gimnastycznych (3.174 zł) dla uczniów oglądających mecze i gry zespołowe,
- materace szkolne (1.270 zł) do ćwiczeń gimnastycznych i ćwiczeń relaksacyjnych;
- szczudła do chodzenia (3 sztuki- 387 zł) rozwijające ogólną sprawność fizyczną i koordynację ruchową uczniów, korzystanie z nich na zajęciach wyzwala w uczniach dużo emocji i śmiechu;
- tablice wyników (3 sztuki- 465 zł) niezbędne w czasie rozgrywania meczów;
- 8 piłek lekarskich (502 zł) wzmacniających mięśnie uczniów, poprawiających koordynację i równowagę;
- inne pomoce do zabaw zespołowych oraz regały z drzwiczkami do przechowywania zakupionego sprzętu (1.202 zł).
W zajęciach realizowanych w ramach „Programu działań profilaktycznych w zakresie sportu i rekreacji wśród dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych” uczestniczyli chętni uczniowie, głównie trudni wychowawczo i z rodzin dysfunkcyjnych. Znaczący procent uczestników zajęć stanowili uczniowie, którzy często stwarzają problemy wychowawcze w szkole.
Organizując zajęcia rekreacyjno-sportowe, nauczyciele wychowania fizycznego konstruktywnie wypełnili czas wolny uczniów, umożliwiając im wyładowanie nadmiaru energii, który przy braku tego typu zajęć młodzież spożytkowałaby w sposób zagrażający bezpieczeństwu i własnemu zdrowiu oraz bezpieczeństwu innych.
Większość uczniów wykazuje duże zainteresowanie zespołowymi grami sportowymi, dlatego w ramach realizacji programu nauczyciele wychowania fizycznego zorganizowali wiele meczów piłki siatkowej dziewcząt i chłopców, piłki nożnej chłopców, tenisa stołowego.
Uczniowie uczestniczący w programie opanowali podstawowe elementy techniki, taktyki, a także uczyli się stosowania zasad fair play nie tylko w czasie rozgrywek sportowych, ale też w codziennym życiu.
Aby osiągnąć zaplanowane cele, prowadzący zajęcia nauczyciele wykorzystywali różne metody pracy z młodzieżą metody m.in. ciągłą, powtórzeniową, zmienną, interwałową, startową, ale też pokaz i dyskusję.
Dzięki uczestnictwu w zajęciach uczniowie rozwijali zainteresowania sportowe, doskonalili podstawowe formy ruchu, uczyli się też nowych form ruchu, dbali o swoją sprawność fizyczną oraz o higienę i zdrowie swojego organizmu, a także o prawidłową postawę ciała. Biorąc udział w zawodach sportowych, młodzież utrwaliła zasady sportowego kibicowania i zrozumiała potrzebę aktywności ruchowej.
Aby w pełni zrealizować postawione cele i zachęcić uczniów do uczestnictwa w „Programie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy wśród dzieci i młodzieży w Szkole Podstawowej nr 2 im. Janusza Kusocińskiego w Myśliborzu” zakupiono m. in.:
- 1 monitor interaktywny (5.600 zł), który zainstalowano w klasie nr 25, służy uczniom w czasie zajęć z wychowawcami oraz na innych przedmiotach, umożliwia tworzenie szybkich notatek, zapisywanie pomysłów, rysowanie map mentalnych czy wykresów, dużym atutem sprzętu jest możliwość archiwizowania notatek sporządzonych w czasie lekcji;
- 1 laptop (4.515,67 zł) do gabinetu psychologa, wykorzystywany przez uczniów do przygotowywania prezentacji multimedialnych oraz do projekcji filmików edukacyjnych;
- terapeutyczne gry planszowe, logiczne, słowne i inne pomoce edukacyjne tj. smutkozjadki, emocje, karty pracy, gra w okręty, gry do ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej, memo dotykowe, układanki, puzzle, gry na spostrzegawczość, farby do malowania palcami, zgadywanki, kalambury (7724 zł) wykorzystywane w czasie grupowych zajęć z psychologiem i pedagogami, spotkań w klasach młodszych opartych na zabawie, na zajęciach z wychowawcą;
- 3 tablice korkowe oraz 1 tablica tekstylna na kółkach (1.039 zł) do wystaw tematycznych, promujących właściwe postawy społeczne.
Program skierowany był do wszystkich uczniów szkoły, szczególnie do uczniów zagrożonych trudnościami w funkcjonowaniu emocjonalnym z uwagi na sytuację pandemiczną w kraju i na świecie. Realizatorami programu byli wychowawcy, psycholog i pedagodzy. Program miał także charakter wczesnej profilaktyki przeciwdziałania agresji w szkole.
Celem programu było także wspomaganie i ukierunkowanie uczniów w ich rozwoju osobowym, aby radzili sobie i rozwiązywali problemy, które dostarcza im życie, byli otwarci, rozumieli siebie i innych, potrafili współżyć z rówieśnikami, dlatego realizatorzy programu wyposażyli dzieci w praktyczną wiedzę o sobie i o sposobach radzenia sobie z trudnościami.
Przy użyciu zakupionych pomocy i dzięki realizowanym zadaniom wyodrębniono dzieci izolujące się, szukano sposobów zbliżenia się odosobnionego ucznia do rówieśników, ponieważ brak więzi z innymi może prowadzić do osamotnienia, depresji, agresji i przemocy. W czasie zajęć tworzono jednocześnie dobrą atmosferę i budowano więzi. Stopniowo uczniowie budowali postawę, która umożliwiła im na nowo nawiązać koleżeńską relację z rówieśnikami.
Dzięki indywidualnym rozmowom psychologa lub pedagoga z uczestnikami programu zgłaszającymi problemy, rozmowom z rodzicami, prawnymi opiekunami uczestników oraz zajęciom grupowym, np. podczas zajęć z wychowawcą oraz spotkania ze specjalistą ds. nieletnich w obszarze treści programu, udało się zrealizować następujące cele:
Podczas wszelkich działań zawartych w programie zastosowane były następujące metody i techniki, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących:
Można stwierdzić, że po zakończeniu realizacji programu uczniowie nabyli oraz usystematyzowali już posiadaną wiedzę dotyczącą:
oraz umiejętności:
Należy jednoznacznie stwierdzić, że wdrożenie obu programów w szkole było efektywne i korzystne dla uczniów, a zakupione pomoce będą służyły w kolejnych latach.
LOGOWANIE GOOGLE |
74-300 Myślibórz
ul. Józefa Piłsudskiego 18