Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Rok szk. 2021/2022: Profilaktyka - zakup sprzętu do zajęć

Zakup pomocy dydaktycznych do realizacji zadań w programie profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy wobec dzieci i młodzieży finansowanych z budżetu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Myśliborzu.

W roku 2021 rozpoczęto realizację działań profilaktycznych przy wsparciu GKRPA w Myśliborzu, prowadzonych przez pedagogów i psychologa szkolnego oraz nauczycieli wychowania fizycznego. Dzięki wsparciu z budżetu komisji wyposażono gabinety pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz doposażono zaplecze sportowe szkoły.

Zakupiono m.in.: 1 monitor interaktywny 55” do gabinetu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, laptop do gabinetu psychologa szkolnego, programy komputerowe terapeutyczne, gry i inne pomoce, a także ławki gimnastyczne, szczudła, siatki do tenisa stołowego, piłki lekarskie i materace gimnastyczne. Utworzono gabinet terapii i wyposażono go w siedziska, oświetlenie terapeutyczne.

Pozyskane wsparcie: 25 878 zł

 

Aby skutecznie i w sposób atrakcyjny dla uczniów zrealizować „Program działań profilaktycznych w zakresie sportu i rekreacji wśród dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych,  zakupiono m. in.:

- 6 ławek gimnastycznych (3.174 zł) dla uczniów oglądających mecze i gry zespołowe,

- materace szkolne (1.270 zł) do ćwiczeń gimnastycznych i ćwiczeń relaksacyjnych;

- szczudła do chodzenia (3 sztuki- 387 zł)  rozwijające ogólną sprawność fizyczną i koordynację ruchową uczniów, korzystanie z nich na zajęciach wyzwala w uczniach dużo emocji i śmiechu;

- tablice wyników (3 sztuki- 465 zł) niezbędne w czasie rozgrywania meczów;

- 8 piłek lekarskich (502 zł) wzmacniających mięśnie uczniów, poprawiających koordynację i równowagę;

- inne pomoce do zabaw zespołowych oraz regały z drzwiczkami do przechowywania zakupionego sprzętu (1.202 zł).

 

W zajęciach realizowanych w ramach „Programu działań profilaktycznych w zakresie sportu i rekreacji wśród dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych” uczestniczyli  chętni uczniowie,  głównie trudni wychowawczo i z rodzin dysfunkcyjnych. Znaczący procent uczestników zajęć stanowili uczniowie, którzy często stwarzają  problemy wychowawcze w szkole.

Organizując zajęcia rekreacyjno-sportowe, nauczyciele wychowania fizycznego konstruktywnie wypełnili czas wolny uczniów, umożliwiając im wyładowanie nadmiaru energii, który przy braku tego typu zajęć młodzież spożytkowałaby w sposób zagrażający bezpieczeństwu i własnemu zdrowiu oraz bezpieczeństwu innych.

Większość uczniów wykazuje duże zainteresowanie zespołowymi grami sportowymi, dlatego w ramach realizacji programu nauczyciele wychowania fizycznego zorganizowali wiele meczów piłki siatkowej dziewcząt i chłopców, piłki nożnej chłopców, tenisa stołowego.

Uczniowie uczestniczący w programie opanowali podstawowe elementy techniki, taktyki, a także uczyli się stosowania zasad fair play nie tylko w czasie rozgrywek sportowych, ale też w codziennym życiu.

Aby osiągnąć zaplanowane cele, prowadzący zajęcia nauczyciele wykorzystywali różne metody pracy z młodzieżą metody m.in. ciągłą, powtórzeniową, zmienną, interwałową, startową, ale też pokaz i dyskusję.

Dzięki uczestnictwu w zajęciach uczniowie rozwijali zainteresowania sportowe, doskonalili podstawowe formy ruchu, uczyli się też nowych form ruchu, dbali o swoją sprawność fizyczną oraz o higienę i zdrowie swojego organizmu, a także o prawidłową postawę ciała. Biorąc udział w zawodach sportowych, młodzież utrwaliła zasady sportowego kibicowania i zrozumiała potrzebę aktywności ruchowej.

 

Aby w pełni zrealizować postawione cele i zachęcić uczniów do uczestnictwa w „Programie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy wśród dzieci i młodzieży w Szkole Podstawowej nr 2 im. Janusza Kusocińskiego w Myśliborzu”   zakupiono m. in.:

- 1 monitor interaktywny (5.600 zł), który zainstalowano w klasie nr 25, służy uczniom w czasie zajęć z wychowawcami oraz na innych przedmiotach,  umożliwia tworzenie szybkich notatek, zapisywanie pomysłów, rysowanie map mentalnych czy wykresów, dużym atutem sprzętu jest możliwość archiwizowania notatek sporządzonych w czasie lekcji;

- 1 laptop (4.515,67 zł) do gabinetu psychologa, wykorzystywany przez uczniów do przygotowywania prezentacji multimedialnych  oraz do projekcji filmików edukacyjnych;

- terapeutyczne gry planszowe, logiczne, słowne i inne pomoce edukacyjne tj. smutkozjadki, emocje, karty pracy, gra w okręty, gry do ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej, memo dotykowe, układanki, puzzle, gry na spostrzegawczość, farby do malowania palcami, zgadywanki, kalambury (7724 zł) wykorzystywane w czasie grupowych zajęć z psychologiem i pedagogami, spotkań w klasach młodszych opartych na zabawie, na zajęciach z wychowawcą;

- 3 tablice korkowe oraz 1 tablica tekstylna na kółkach (1.039 zł) do wystaw tematycznych, promujących właściwe postawy społeczne.

Program skierowany był do wszystkich uczniów szkoły, szczególnie do uczniów zagrożonych trudnościami w funkcjonowaniu emocjonalnym z uwagi na sytuację pandemiczną w kraju i na świecie. Realizatorami programu byli wychowawcy, psycholog i pedagodzy. Program miał także charakter wczesnej profilaktyki przeciwdziałania agresji w szkole.

 

Celem programu było także wspomaganie i ukierunkowanie uczniów w ich rozwoju osobowym, aby radzili sobie i rozwiązywali problemy, które dostarcza im życie, byli otwarci, rozumieli siebie i innych, potrafili współżyć z rówieśnikami, dlatego realizatorzy programu wyposażyli dzieci w praktyczną wiedzę o sobie i o sposobach radzenia sobie z trudnościami.

 

Przy użyciu zakupionych pomocy i dzięki realizowanym zadaniom wyodrębniono dzieci izolujące się, szukano sposobów zbliżenia się odosobnionego ucznia do rówieśników, ponieważ brak więzi z innymi może prowadzić do osamotnienia, depresji, agresji i przemocy. W czasie zajęć tworzono jednocześnie dobrą atmosferę i budowano więzi. Stopniowo uczniowie budowali postawę, która umożliwiła im na nowo nawiązać koleżeńską relację z rówieśnikami.

 

Dzięki indywidualnym rozmowom psychologa lub pedagoga z uczestnikami programu zgłaszającymi problemy, rozmowom z rodzicami, prawnymi opiekunami uczestników oraz zajęciom grupowym, np. podczas zajęć z wychowawcą oraz spotkania ze specjalistą ds. nieletnich w obszarze treści programu, udało się zrealizować następujące cele:

  1. Wprowadzenie do pracy poprzez wspólne stworzenie kontraktu gwarantującego poczucie bezpieczeństwa.
  2. Reintegrowanie zespołu
  3. Poprawę ocen i uzupełnienie zaległości edukacyjnych u zdecydowanej większości uczniów objętych programem. U dwóch uczniów problemy nadal są widoczne ale praca jest w dalszym ciągu prowadzona.
  4. Zwiększenie umiejętności kształtowania właściwego stosunku do swoich potrzeb i
  5. Zwiększenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach i umiejętności szukania pomocy.
  6. Rozwijanie umiejętności współpracy.
  7. Doskonalenie umiejętności komunikowania się.
  8. Zwiększenie umiejętności kształcenia sprawności mówienia i otwartości.
  9. Uczenie podejmowania ważnych
  10. Zwiększenie umiejętności oceny najważniejszych wartości w życiu człowieka.
  11. Ukazywanie zagrożeń, jakie niosą z sobą uzależnienia.
  12. Nauka i ćwiczenie zachowań asertywnych, a przede wszystkim mówienia „nie” bez zrywania dobrego kontaktu.
  13. Poznanie konstruktywnych sposobów spędzania czasu wolnego.
  14. Uczenie się brania odpowiedzialności za zdrowie i życie własne oraz cudze.
  15. Promowanie zdrowego stylu życia wśród uczestników programu.
  16. Przełamywanie barier emocjonalnych.
  17. Poznawanie sposobów radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów bez sięgania po substancje uzależniające.

 

Podczas wszelkich działań zawartych w programie zastosowane były następujące metody i techniki, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących:

  1. Krąg uczuć - sprzyjał rozwijaniu umiejętności wyrażania uczuć, słuchania odczuć innych. Zastosowanie tej metody umożliwiało nawiązanie kontaktu emocjonalnego i wzrokowego.
  2. Drama – polegała na analizie różnych zagadnień poprzez wejście w sytuację osób, które rzeczywiście przeżywają omawiany problem. Zastosowanie tej techniki wyzwalało emocje u uczestników programu, umożliwiało bezpośrednie doświadczenie danego tematu.
  3. Dyskusja - polegała na zbiorowym roztrząsaniu problemu. Dzieci wymieniały poglądy, wypowiadały się, starały się dojść do wspólnych wniosków.
  4. Metoda przypadku polegająca na uczeniu się rozwiązywania problemów (konfliktów). Praca tą metodą wywołała duże zainteresowanie uczniów, bo analizowali i dyskutowali nad zdarzeniem zaprezentowanym przez nauczyciela.
  5. Praca w małych grupach dała uczniom możliwość wykazania inicjatywy, uaktywnia ich.

 

 Można stwierdzić, że po zakończeniu realizacji programu uczniowie nabyli oraz usystematyzowali już posiadaną wiedzę dotyczącą:

  1. Zjawiska przemocy i agresji oraz metod radzenia sobie z napięciem.
  2. Konstruktywnych sposobów przeciwdziałania przemocy.
  3. Definicji i mechanizmów warunkujących zjawisko uzależnień oraz szkodliwości uzależnienia dla zdrowia psychicznego, fizycznego, a nawet życia.
  4. Sposobów uczenia się i minimalizowania zaległości szkolnych.

 

oraz umiejętności:

  1. Planowania i podejmowania działań na rzecz
  2. Słuchania, komunikowania się w
  3. Zachowania się w trudnych
  4. Rozwiązywania konfliktów.
  5. Nawiązania bliskich i serdecznych kontaktów opartych na przyjaźni, sympatii, akceptacji, tolerancji.
  6. Określania cech ważnych w budowaniu więzi
  7. Dostrzegania i prezentowania swoich dobrych i złych stron/zalet.
  8. Wyrażania uczuć.
  9. Określania różnych rodzajów uczuć.
  10. Rozmawiania o swoich
  11. Radzenia sobie z trudnymi uczuciami i
  12. Prowadzenia dyskusji i spokojnej
  13. Rozumienia, że egzystowanie w grupie wymaga kompromisów.
  14. Zapobiegania konfliktów poprzez umiejętne postępowanie.
  15. Dostrzegania wartości w życiu człowieka.

 

Należy jednoznacznie stwierdzić, że wdrożenie obu programów w szkole było efektywne i korzystne dla uczniów, a zakupione pomoce będą służyły w kolejnych latach.

Data dodania: 2021-12-31 10:02:19
Data edycji: 2022-12-19 10:20:34
Ilość wyświetleń: 271
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej