Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

LOGOPEDA

LOGOPEDA

Logopeda Joanna Topolska

 

Do zadań logopedy w oddziałach przedszkolnych i szkole należy w szczególności:

  1. Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
  2. Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców
    i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
  3. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
  4. Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:

    a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły,

    b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH 

Nasza szkoła dysponuje gabinetem logopedycznym wyposażonym w pomoce i gry terapeutyczne, specjalistyczne programy multimedialne oraz monitor interaktywny. Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub w grupach 2-4 osobowych. Do grup terapii logopedycznej dzieci kwalifikowane są na podstawie przesiewowych badań logopedycznych, przeprowadzanych na początku roku szkolnego, orzeczeń i opinii logopedycznych poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz na wniosek wychowawcy lub rodzica.

 

CELE TERAPII LOGOPEDYCZNEJ

  1. Kształtowanie prawidłowej mowy uczniów pod względem gramatycznym, fonetycznym, leksykalnym;
  2. usuwanie wad i zaburzeń mowy.

 

ZASADY ORGANIZACJI TERAPII LOGOPEDYCZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 W MYŚLIBORZU

  1. Terapia logopedyczna jest przeznaczona dla dzieci z grup przedszkolnych oraz uczniów klas I-VIII.
  2. Terapię organizuje się dla dzieci z zaburzeniami kompetencji komunikacyjnych
     i zaburzeniami językowymi, które utrudniają naukę i komunikację.
  3. Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopedyczną podejmuje logopeda po  diagnozie logopedycznej (badaniu przesiewowym), uwzględniając informacje przekazywane przez rodziców i osoby pracujące z dzieckiem oraz dokumentację dziecka przedstawioną w szkole przez rodziców. Logopeda może poprosić rodzica o wykonanie badań dodatkowych (badania słuchu lub konsultacji z laryngologiem) w przypadku, kiedy podejrzewa, że u dziecka pojawiają się przeszkody do prowadzenia skutecznej terapii logopedycznej. Rodzic  dostarcza  badania w jak najszybszym terminie. 
  4. Nabór dziecka na zajęcia logopedyczne odbywa się każdego roku szkolnego. Za termin rozpoczęcia terapii przyjmuje się przełom września/października.
  5. Terapię logopedyczną w szkole organizuje logopeda, który wyznacza termin rozpoczęcia zajęć oraz częstotliwość spotkań.
  6. Rodzic zobowiązany jest do podpisania zgogdy na udział dziecka w zajęciach terapii logopedycznej.
  7. Zakończenie zajęć logopedycznych odbywa się w przypadku wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia. Decyzję o zakończeniu terapii podejmuje logopeda, powiadamiając wychowawcę klasy oraz rodziców.
  8. Liczba uczestników na zajęciach wynosi od 1 do 4 dzieci.
  9. Logopeda z każdym dzieckiem ćwiczy indywidualnie, czas ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
  10. Dzieci uczęszczające na terapię logopedyczną – każdorazowo w dniu zajęć - przynoszą ze sobą zeszyt do ćwiczeń, w których zamieszczone ćwiczeniasą do utrwalania prawidłowej wymowy. W pozostałe dni zeszyt służy do ćwiczeń w domu.
  11. Wybór metod w terapii logopedycznej jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia. W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się dostosowane do wieku i możliwości dziecka sposoby pracy terapeutycznej. O wyborze metody pracy z dzieckiem decyduje logopeda, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
  12. Rodzic zobowiązany jest do współpracy z logopedą, w celu zwiększenia efektywności prowadzonej terapii, w tym do systematycznej pracy w domu oraz usprawiedliwiania nieobecności dziecka.
  13. Rodzice mogą się kontaktować z logopedą w wyznaczonym stałym dniu do konsultacji (środa, godz. 12.30 – 13.30). Rodzic może dokonać rezerwacji terminu spotkania przez dziennik elektroniczny.
  14. Na skuteczność terapii logopedycznej mają wpływ:
  • rodzaj wady wymowy lub zaburzenia mowy;
  • sprawność aparatu artykulacyjnego;
  • sprawność umysłowa dziecka;
  • prawidłowa kompleksowa diagnoza i wczesne rozpoczęcie terapii;
  • systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne;
  • ćwiczenie z dzieckiem w domu;
  • współpraca terapeuty z rodzicem.
Data dodania: 2021-10-06 22:06:02
Data edycji: 2023-01-10 22:10:06
Ilość wyświetleń: 3663
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej