Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Ogólnopolska Olimpiada Literatury i  Języka Polskiego dla szkół podstawowych

Ogólnopolska Olimpiada Literatury i  Języka Polskiego dla szkół podstawowych

Po raz pierwszy uczniowie naszej szkoły przystępują do udziału w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Literatury i  Języka Polskiego dla szkół podstawowych. To II edycja tej olimpiady. Chęć do zmagania z literaturą i słowem zgłosiły uczennice z klas- VIII a i VIII b: Aleksandra Szawarska, Martyna Wolanicka, Julia Kaup i Nadia Jankowska. Dziewczynki pracują pod kierunkiem nauczycielki języka polskiego- pani Krystyny Smolik. Zadaniem uczennic jest przeczytanie literatury wskazanej przez organizatora konkursu oraz wybranie zagadnienia i napisanie pracy pisemnej na jeden z podanych tematów. Konkurs odbędzie się w najbliższy piątek, 16. 10. 2020 r. w godz. od 8.00- 9.30 w czytelni biblioteki szkolnej.  Nad  prawidłowym przebiegiem konkursu będzie czuwać Komisja w składzie: p. Wioletta Szybylska, p. Helena Juszczak i p. Anna Zabłotna.

Oto zagadnienia, z którymi będą się mierzyć uczennice:

Zagadnienie I

Literackie wędrówki w czasie. Odkrycia bohaterów poza granicami teraźniejszości.

Wybierz jeden z podanych tematów. W swojej pracy odnieś się przynajmniej do dwóch utworów z podanej listy oraz innych, samodzielnie wybranych (mogą to być lektury szkolne).

Tematy: 

  1. Ucieczka czy przygoda? Czego poszukują i co odkrywają bohaterowie literaccy wędrujący w czasie? 
  2. Inne światy – inne wartości. Z jakimi dylematami etycznymi zmagają się bohaterowie literaccy poza granicami teraźniejszości?
  3. Wędrówka w czasie jako poznawanie siebie.  Jaką wiedzę o sobie samych zyskują literaccy podróżnicy?

Zagadnienie II

Inny nie znaczy obcy. Literackie oswajanie odmienności.

Wybierz jeden z podanych tematów. W swojej pracy odnieś się przynajmniej do dwóch utworów z podanej listy oraz innych, samodzielnie wybranych (mogą to być lektury szkolne).

Tematy: 

  1. Literackie portrety Innego.  Porównaj wybranych bohaterów, ich niepokoje i lęki.
  2. Dialog i konfrontacja. Omów relacje Innego z jego rówieśnikami i dorosłymi.
  3. Niechęć – zrozumienie – akceptacja. W jaki sposób literatura uczy szacunku dla inności?

Tematy dotyczą wskazanych lektur. Uczennice będą pisać wybraną przez siebie pracę: rozprawkę, sproblematyzowany opis lub charakterystykę. Powodzenia!

Data dodania: 2020-10-13 12:17:15
Data edycji: 2020-10-13 12:26:47
Ilość wyświetleń: 170
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Facebook